Overslaan naar inhoud

ALGEMENE VOORWAARDEN Nico Meersman BE 0770.830.096 


1. Algemeen 

1.1. Deze Algemene Verkoopsvoorwaarden van Nico Meersman BV (hierna genoemd NM), gevestigd te Driegaaienhoek 35/103 9100 Sint-Niklaas, met BTW nummer BE 0770.830.096 (hierna: Voorwaarden), zijn van toepassing op alle aanbiedingen, voorstellen, offertes, diensten, prestaties en overeenkomsten tussen NM en de opdrachtgever (hierna: Klant), in eigen naam of voor rekening van een derde, tenzij anders overeengekomen. Deze Voorwaarden zijn van toepassing zowel in een B2B of B2G context (hierna: Klant-ondernemer) als een B2C context (hierna: Klantconsument). 
1.2. De eventuele vernietigbaarheid of nietigheid van een bepaling van de overeenkomst en/of deze tekst laat de geldigheid van het overige deel van de overeenkomst/de Voorwaarden onverlet. In plaats van het vernietigde of nietige deel geldt dan als overeengekomen hetgeen op wettelijk toelaatbare wijze het dichtst komt bij hetgeen partijen overeengekomen zouden zijn, indien zij de nietigheid of vernietigbaarheid gekend zouden hebben. 
1.3. Deze voorwaarden bevatten en beheersen de volledige overeenkomst tussen de Klant en NM, met betrekking tot het geheel van de aan of door ons gevraagde en toevertrouwde werken. Deze Voorwaarden worden geacht onherroepelijk aanvaard te zijn bij de ondertekening door de Klant van de bestelbon, offerte of overeenkomst, ongeacht welk danige eerdere correspondentie en ongeacht enige andere voorwaarden of enige documenten of formulieren van welke aard ook vanwege de Klant. Elke afwijking aan onderhavige Voorwaarden dient verplichtend schriftelijk te gebeuren en is enkel geldig na schriftelijk akkoord van NM. 
1.4. NM kan deze Voorwaarden en informatie op elk ogenblik en zonder voorafgaande kennisgeving wijzigen. De versie van de Voorwaarden die in voege was op het moment bestelling of aanvaarding van een offerte blijft voor de hieruit voortvloeiende opdracht van toepassing. 
1.5. De bestelvoorwaarden van de Klant zijn niet tegenstelbaar aan NM. 
1.6. In geval van tegenstrijdige bepalingen tussen het lastenboek opgesteld door de architect en de huidige algemene voorwaarden, hebben deze laatste voorrang. 
1.7. Zijn de Voorwaarden opgemaakt of vertaald in een andere taal dan Nederlands, prevaleert steeds de Nederlandse versie. 

2. Studies, offertes en overeenkomsten. 

2.1. Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven eigendom van NM en zijn beschermd door intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de Klant mogen zij niet misbruikt worden, noch door de Klant noch door derden. De Klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en NM behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt minimaal 20% van de aannemingssom. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken worden teruggegeven aan NM. 
2.2. De offertes van NM blijven 1 maand geldig te rekenen vanaf de dagtekening op de offerte. Ze zijn slechts bindend vanaf de ondertekening van de koopovereenkomst door de Klant en het storten van een voorschot van dertig procent van de totale prijs exclusief belastingen. Bij het ondertekenen van de offerte gaat de Klant akkoord met de werkwijze, uitvoeringsdetails, mogelijke opmerkingen en prijs zoals op de offerte is beschreven. 
2.3. Offerteprijzen van NM zijn steeds exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders wordt vermeld. De BTW en alle andere belastingen, taksen, heffingen of kosten zijn steeds ten laste van de Klant. Indien er een BTW aanpassing is, dan heeft NM het recht deze aanpassing uit te voeren op alle betrokken facturen. Dit geldt ook voor de reeds betaalde facturen. 
2.4. De Klant die de toepassing beoogt van het verlaagde btw-tarief uit de Wet van 27 juni 2021 houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde, zal NM vóór aanvang van de werken voorzien van stukken die het tarief rechtvaardigen (zoals een print van myminfin.be waarin het bouwjaar is aangegeven of een document uitgegeven door het plaatselijk kantoor van de administratie van het Kadaster). 
2.5. Elke wijziging, toevoeging of weglating met betrekking tot de werkzaamheden zoals omschreven in de bestelbon/offerte/overeenkomst, moet het voorwerp uitmaken van een aanhangsel bij de bestelbon/offerte/overeenkomst. Bij ontstentenis daarvan, zal er steeds en onherroepelijk van worden uitgegaan dat deze werken conform de verbale instructies van de Klant werden uitgevoerd. Elke gebeurlijke schriftelijke bevestiging of melding van NM inzake een wijziging, toevoeging of weglating van de werkzaamheden zoals omschreven in de bestelbon/offerte/overeenkomst, zal in hoofde van de Klant onweerlegbaar, aanvaard en onherroepelijk zijn bij gebrek aan diens schriftelijke opmerkingen binnen de 24 uren vanaf de verzending van onze mededeling of bevestiging. Artikel 1793 van het Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing indien de toepassing ervan onverenigbaar zou zijn met onderhavige clausule. 
2.6. Meerwerken worden pas uitgevoerd na bevestiging van de opdracht door de Klant en als de prijs overeengekomen is. Meerwerken mogen met alle middelen van recht bewezen worden. Meerwerken die buiten de offerte vallen worden in regie uitgevoerd aan uurtarief. Bijkomende verplaatsingen worden aangerekend aan 150 euro excl. BTW per afgelegde kilometer, te tellen vanaf het kantoor. 
2.7. Uit offertes, prijsopgaven of (raam)overeenkomsten uit het verleden kunnen geen rechten ontleend worden voor toekomstige opdrachten. 
2.8. Voor elk werk op uurbasis of in regie worden de materialen berekend aan de dagprijs en de werkuren worden berekend vanaf het vertrek tot aan de aankomst in het atelier, vermeerderd met de transportkosten, verplaatsingskosten en prestaties voor het op- en afladen van materialen. 
2.9. De eventuele studie- en onderzoekskosten die voorafgaan aan de opmaak van het bestek zijn ten laste van de Klant, ongeacht of er daarna een overeenkomst wordt gesloten. 

3. Uitvoering van de werken. 

3.1. De uitvoeringstermijn wordt geschorst door onvoorziene omstandigheden buiten de wil van NM om, zonder dat een vergoeding verschuldigd is wanneer de Klant hiervan binnen de 14 dagen na het voorval wordt verwittigd en ten laatste op de voorziene uitvoeringsdatum. Wanneer de uitvoeringstermijn wordt opgeschort of onderbroken door de Klant of zijn aangestelde of door derden die in opdracht van de Klant werken, behoudt NM zich het recht voor schadevergoeding te eisen. NM bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. 
3.2. Goederen worden op risico van NM tot op de werf gebracht. De Klant dient ervoor te zorgen dat de goederen bij aankomst onmiddellijk kunnen worden geleverd op de werf en op een veilige manier kunnen worden gestockeerd. Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) kunnen worden aangerekend. 3.3. Na plaatsing van de goederen op de werf gaat het risico over op de Klant. 
3.4. De eigendom van de goederen en materialen gaat pas over naar de Klant nadat de integrale factuurprijs is betaald. Tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, worden de gedemonteerde en ongebruikte materialen eigendom van de verkoper-installateur, indien de overeenkomst veranderingen aan bestaande constructies omvat.
3.5. De niet-geïncorporeerde goederen blijven wel eigendom van NM zolang de factuur m.b.t. deze goederen niet werd betaald. 
3.6. De werken worden uitgevoerd met de basismaterialen die normaal voorhanden zijn. De specifieke eisen van de Klant dienen te worden meegedeeld aan NM op het moment dat het bestek wordt gevraagd. Indien deze eisen daarna worden meegedeeld, kunnen de prijzen worden aangepast. 
3.7. Elke termijn van levering van arbeid en uitvoering van werken, indien deze vermeld wordt, wordt slechts op indicatieve wijze aangeduid, en laattijdigheid in de levering of uitvoering laat aan de Klant-ondernemer niet toe de bestelling af te zeggen of schadevergoeding te vorderen, evenmin om zijn betalingsverplichtingen op te schorten.
3.8. De Klant dient tijdens de gehele duur van de werken te voorzien in warm / koud water, permanente toegang tot de zekeringskast, permanente toegang tot een toilet. Indien er geen toegang is, of er werd geen toilet voorzien, zal er door NM één toilet worden voorzien op kosten van de Klant. Dit betreft een extra-kost, dewelke op de eindfactuur zal worden aangerekend. 
3.9. De werf dient door de Klant goed toegankelijk gemaakt te worden om de uitvoering van de werken mogelijk te maken. Vrije toegang tot de werf met voldoende parkeerruimte is noodzakelijk. Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) kunnen worden aangerekend. 
3.10. De Klant dient zo goed als mogelijk de uitvoering van deze werken te vergemakkelijken. Hij dient ervoor te zorgen dat de materialen op de werf kunnen worden geleverd. Hij dient ervoor te zorgen dat de lokalen en trappen waar de werken dienen te worden uitgevoerd vrij zijn van elk obstakel. Elk werk van opruiming en/of schoonmaak zal in supplement aan de Klant worden gefactureerd. 
3.11. De Klant dient ervoor te zorgen dat de werken onmiddellijk kunnen worden aangevat. Bij gebreke daaraan, zullen de rechtstreekse en onrechtstreekse kosten welke voortvloeien uit het tijdsverlies ten laste van de Klant worden gelegd, zonder voorafgaande ingebrekestelling. 
3.12. De Klant verbindt er zich toe om in de onmiddellijke nabijheid van de werf een droog lokaal, dat afsluitbaar is met een sleutel, ter beschikking te stellen van NM voor het opslaan van materialen en goederen. 
3.13. Alle uitgaven die voortvloeien uit tijdverlies waarvan de oorzaak niet bij Nico Meersman BV ligt, zoals de vertraging in het afwerken van lokalen, van grondvesten, eerbiedigen van veiligheidsregels zullen aangerekend worden als toeslag van de overeengekomen prijs. 
3.14. De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden omschreven in de eigenlijke overeenkomst of in het lastenboek, of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften van Buildwise. De Klant aanvaardt deze uitvoeringsregels. 
3.15. Tenzij andersluidend schriftelijk beding, wordt er overeengekomen dat als er binnen de 8 dagen na de uitvoering geen bemerkingen aangetekend werden overgemaakt aan NM, de aanneming geacht wordt definitief aanvaard te zijn. Dit tijdstip wordt dan ook gelijkgesteld met de enige en definitieve oplevering. 

4. Waarborg en aansprakelijkheid 

4.1. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de verplichtingen van NM een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis uitmaken. De aansprakelijkheid m.b.t. de geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen. 
4.2. De zichtbare gebreken of de gebreken in de conformiteit welke van bij de plaatsing bestonden moeten binnen de 8 dagen aangetekend worden gemeld aan NM, zo niet worden zij geacht aanvaard te zijn. Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur of textuur voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen. 
4.3. Klachten i.v.m. verborgen gebreken moeten onmiddellijk na de vaststelling worden meegedeeld op straffe van verval. Klachten moeten schriftelijk en gedetailleerd worden verstuurd. Behoudens andersluidend schriftelijk beding, wordt op uitgevoerde werken aan verborgen gebreken geen waarborg gegeven. 
4.4. Behoudens in geval van opzet, fraude, bedrog of zware fout van NM draagt NM geen enkele aansprakelijkheid tegenover de Klant in geval van: 

  • Schade veroorzaakt door overmacht. 
  • Schade veroorzaakt door een opzettelijke of onopzettelijke handeling of lichte fout van om het even welk persoon, waaronder de Klant of zijn aangestelde.  
  • Beperkingen van en in producten die door de fabrikant zijn opgegeven als mogelijk. 

4.5. De Klant is jegens NM aansprakelijk voor elk schade verwekkend feit dat zich voordoet op de werf aan de goederen, aangestelden of onderaannemers van NM en hun materialen, zowel ingevolge zijn eigen fout (zelfs de lichtste) als voor deze van personen voor wie hij instaat of voor deze van derden die hij op de plaats van de werken heeft toegelaten of duldt. De Klant zal NM ter zake in dezelfde zijn integraal vrijwaren voor aanspraken van derden. 
4.6. NM is niet aansprakelijk voor het verlies, de diefstal, het waardeverlies of de beschadiging van door de Klant aan ons toevertrouwde materialen of werken van welke aard ook, met het oog op hun aanpassing, verbouwing, restauratie of welke andere manipulatie ook aan NM gevraagd, en dit zowel op als buiten de werf, alsmede tijdens het transport of de afbraak/plaatsing ervan. De Klant is jegens NM en via integrale vrijwaring van onze firma jegens derden, aansprakelijk voor elk schade verwekkende handeling toegebracht door of via de aan NM door de Klant toevertrouwde materialen of werken van welke aard ook. 
4.7. Door de in ontvangst name of het meenemen van de goederen erkent de koper uitdrukkelijk dat de koopwaar beantwoordt aan zijn bestelling en vrij is van enig zichtbaar gebrek. Andere gebreken moet de koper binnen de maand na het ontdekken ervan aan de verkoper schriftelijk melden per aangetekend schrijven. 
4.8. In geen geval is NM aansprakelijk voor gebreken, van welke aard ook, in goederen en materialen die door de Klant, diens onderaannemers, gemandateerden of aangestelden werden geleverd. De regeling van artikelen 1643 en volgende van het Burgerlijk Wetboek inzake verborgen gebreken aan de verkochte zaak, is niet van toepassing, met uitzondering van artikel 1648 BW. 
4.9. De Klant neemt vanaf de levering de bewaking van de materialen en de goederen op zich, en is verantwoordelijk voor de opgelopen schade (hierin begrepen diefstallen, verdwijningen of gelijk welke beschadigingen). 
4.10. De Klant dient ervoor te zorgen dat de werf voldoende verzekerd is voor aanvang van de werken. 
4.11. Bij bouw, vernieuwbouw en alle andere opdrachten waarbij administratieve vergunningen te pas zouden komen, draagt NM geen enkele verantwoordelijkheid wat de administratieve vergunningen betreft. Eventuele daaruit voortvloeiende schade en boetes vallen integraal ten laste van de Klant. 
4.12. Indien het noodzakelijk is dat NM de eigendom van de buren betreedt, dient de Klant voorafgaandelijk een schriftelijke toelating met als bijlage een staat van bevinding van de te betreden eigendom te bekomen, en deze uiterlijk de dag voor de aanvang van de werken over te maken aan NM 
4.13. Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat indien de aansprakelijkheid van NM toch in het gedrang zou worden gebracht, deze aansprakelijkheid beperkt zal zijn tot een vermindering van de prijs of, in voorkomend geval en maximaal, tot een kwijtschelding van de uitstaande betaling, welke vergoeding partijen alsdan aanvaarden als finale schikking. Elke prijsvermindering zal worden vastgesteld op basis van de ernst van de naar recht genoegzaam bewezen fouten. 

5. Prijsherziening 

5.1. NM heeft het recht om te allen tijde haar prijzen aan te passen, ten belope van 80% van de prijs, om een stijging van haar eigen kosten te compenseren door onder andere volgende, nietlimitatief, opgesomde gevallen: (i) een prijsstijging van de grondstoffen, goederen of diensten nodig om de goederen te produceren, met inbegrip van, maar niet beperkt tot een stijging van de personeelslasten (ii) verandering in type, ontwerp, kwaliteit, verpakkings-, verzendings- en leveringswijzen of andere specificaties met betrekking tot de goederen in de offerte of de order; (iii) verzoeken om overwerk; (iv) volumetekorten; (v) onverwachte gebeurtenissen waarover NM redelijkerwijs geen controle heeft en die de uitvoering van de verkoopovereenkomst door NM bemoeilijken. 

6. Overmacht 

6.1. Onder overmacht wordt in deze Voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop NM geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor NM niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Daaronder worden in ieder geval, maar niet uitsluitend, begrepen: brand, ongeval, ziekte, pandemieën en dergelijke, werkstaking, oproer, oorlog, maatregelen van overheidswege en transportbelemmeringen. 
6.2. Bij overmacht worden de verplichtingen van NM opgeschort. In dat geval is zij enkel verplicht te leveren, dan wel haar andere verbintenissen uit te voeren, van zodra dit redelijkerwijze mogelijk is. 
6.3. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door NM niet mogelijk is, langer duurt dan drie maanden is NM bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat. Enkel de reeds uitgevoerde werken en gemaakte kosten worden dan afgerekend door NM. 
6.4. Indien NM bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is NM gerechtigd het reeds uitgevoerde afzonderlijk te factureren en is de Klant gehouden deze factuur te voldoen, als betrof het een afzonderlijke overeenkomst. 

7. Onderaanneming 

7.1. NM behoudt zich het recht voor het werk, geheel dan wel ten dele, in onderaanneming te laten uitvoeren. 
7.2. De facturen van onderaannemers van NM zijn pas betaalbaar na voorlopige oplevering van de werken die hun betreffen. 

8. Niet-afwerving 

8.1. Tijdens de duur en gedurende 12 maanden na de beëindiging van de overeenkomst zal de Klant geen werknemers, consultants, vertegenwoordigers of onderaannemers van NM of hun personeel, die betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst, ongeacht hun statuut, tewerkstellen, aanwerven of rechtstreeks of onrechtstreeks benaderen met het oog op aanwerving of rechtstreekse of onrechtstreekse samenwerking onder eender welke vorm. 
8.2. Indien de Klant dit artikel schendt, zal hij per schending automatisch en van rechtswege gehouden zijn tot een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan het totale brutoloon van de betrokken werknemer, consultant, vertegenwoordiger of onderaannemer over een periode van 12 maanden voorafgaand aan de niet-naleving van dit artikel door de Klant, wat de partijen beschouwen als een inschatting van de redelijke schade die voortvloeit uit een schending van dit artikel. 

9. Intellectuele eigendomsrechten 

9.1. Elk intellectueel of ander eigendomsrecht (ongeacht of dit geregistreerd is of niet) op werken, goederen of diensten die in eigendom zijn van, gebruikt zijn of gecreëerd zijn door NM of haar aangestelden in het kader van de uitvoering van de overeenkomst (inclusief plannen, software, materiaal, technologie, vaardigheden, know-how en informatie over het gebruik ervan), blijft de exclusieve eigendom van NM en/of haar licentiegevers, al naargelang het geval. De levering van goederen of diensten door NM aan de Klant houdt geen enkele overdracht in van enig zulk recht. 
9.2. De Klant erkent expliciet de volledige eigendom van NM van de merknaam Nico Meersman, de handelsnaam Nico Meersman, de domeinnaam nicomeersman.be en de auteurs- en andere intellectuele rechten op de naam, de logo’s en andere grafische branding van NM en de inhoud van de website nicomeersman.be
9.3. De Klant gaat ermee akkoord dat afbeeldingen en beschrijvingen van de door NM voor de Klant geleverde diensten worden opgenomen in het referentieportfolio van NM en mogen gebruikt worden als promotiemateriaal en deze o.m. mogen gepubliceerd worden op de website of op sociale media, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk anders wordt verzocht door de Klant. 

10. Beëindiging, annulering en opzegging 

10.1. Een beëindiging van de aan ons toevertrouwde opdracht, het weze voor of tijdens de uitvoering van de werken, is slechts mogelijk mits ons uitdrukkelijk akkoord, waarbij de Klant steeds zal gehouden zijn de reeds uitgestane kosten en lasten, de reeds uitgevoerde werken, samen met de reeds geleverde materialen/diensten en benodigdheden integraal te voldoen, bovendien vermeerderd met een vergoeding gelijk aan 35 % van de totale aannemingssom zonder BTW voor het feit van het verder verlies van de aanneming. 
10.2. Indien wij zelf de overeenkomst verbreken of annuleren of indien de overeenkomst door ons toedoen wordt verbroken is de Klant-consument gerechtigd op een zelfde vergoeding lastens ons. Indien artikel 1794 van het Burgerlijk Wetboek door de Klant zou worden ingeroepen, wordt de post van al wat NM bij de aanneming had kunnen winnen bepaald op 35 % van de afgezegde werken. 
10.3. Niettegenstaande artikel 10.1 en 10.2 houdt NM zich het recht voor om de uitvoering van zijn verbintenissen op te schorten of een einde te stellen aan de overeenkomst zonder voorafgaande rechterlijke toelating wanneer na het afsluiten van de overeenkomst blijkt dat de Klant een essentieel deel van zijn verbintenissen niet zal uitvoeren wegens een ernstig gebrek in diens uitvoeringsmogelijkheden of door diens insolvabiliteit. 

11. Klachten inzake voorschotten of facturatie 

11.1. Ten einde geldig te zijn, moet elke klacht aangaande voorschotten, betalingen en facturen geschieden bij aangetekend schrijven aan de zetel van NM binnen de acht kalenderdagen vanaf de datum van verzending van de factuur, nota of kostenstaat. De factuurdatum wordt onweerlegbaar vermoed de datum van verzending van factuur te zijn. Betaling van de factuur zonder protest binnen de gestelde termijn levert steeds en zonder uitzondering een voldoende bewijs op van de geleverde prestaties. Bewijs van verzending van de factuur wordt geleverd door ons uitgaand facturenboek of opname in de BTW aangiftes. 

12. Betalingsmodaliteiten 

12.1. Alle bestellingen en leveringen van NM zijn contant betaalbaar binnen de 15 dagen na factuurdatum aan maatschappelijke zetel van NM tenzij anders vermeld op de overeenkomst. 
12.2. Een voorschot van dertig procent van de totale prijs exclusief belastingen of een voorschot van vijftig procent van de totale prijs exclusief belastingen wordt door de klant betaald op de dag van de ondertekening van de overeenkomst. Het voorschot van vijftig procent wordt enkel gevraagd indien de goedgekeurde offerte domotica onderdelen en/of videofoon en parlofoon onderdelen en/of camerasystemen bevatten. Elk voorschot dat betaald is aan NM blijft definitief verworven door deze indien de overeenkomst om welke reden ook, die niet toerekenbaar is aan NM, zou worden verbroken. 
12.3. De Klant verbindt zich om alle tussentijdse facturen tijdig te betalen conform artikel 13.1. In geval van een niet-tijdige betaling of onvolledige betaling is de Klant van rechtswege in gebreke gesteld vanaf de dag waarop de schuld opeisbaar wordt. 
12.4. Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling door de Klant-consument, binnen de gestelde termijn is vanaf de vervaldag een moratoire intrest verschuldigd ten belope van 8% per jaar. Eveneens is in dit geval een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd: 

  • 20,00 euro indien het netto te betalen factuurbedrag 150,00 euro niet overstijgt; 
  • 30,00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag indien het netto te betalen bedrag tussen 150,00 euro en 500,00 euro is; 
  • 65,00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag indien het netto te betalen bedrag boven 500,00 euro is en met een maximum van 2000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 euro is. Bij de Klant-consument zal dit toegepast worden na het verzenden van een ingebrekestelling die de vorm aanneemt van een eerste herinnering en na het verstrijken van een termijn van 14 dagen die ingaat op de derde werkdag na verzending van de herinnering. 

12.5. Bij niet-betaling door een Klant-ondernemer op de vervaldag is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een intrest verschuldigd aan 1% per maand. Daarenboven zal bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de schuld op de vervaldag van rechtswege en zonder ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn van 10% op het factuurbedrag, met een minimum van 125 EUR per factuur. Ingeval na het verstrijken van een bij schriftelijke aanmaning gestelde nadere betalingstermijn nog geen betaling ontvangen is, is de Klant een boete verschuldigd gelijk aan 12 % van de door de Klant aan gebruiker verschuldigde hoofdsom inclusief 21% BTW, ongeacht of NM buitengerechtelijke incassokosten heeft moeten maken en onverminderd het recht van NM om schadevergoeding te vorderen. 

13. Elektronische facturatie 

13.1. De facturen zullen elektronisch aangeleverd worden via het door de Klant opgegeven e-mail adres. Indien de Klant een kopie van zijn factuur toch op papier aangeleverd wenst, kan dit via eenvoudig verzoek aan NM. 

14. Toepasselijk recht en bevoegde rechter 

14.1. In geval van geschil zijn enkel bevoegd: het vredegerecht van Sint-Niklaas, de Rechtbank van eerste aanleg Oost- Vlaanderen afdeling Dendermonde, Ondernemingsrechtbank Gent en Hof van Beroep Gent. Enkel het Belgische recht is van toepassing. Versie 02/10/2024